Desende perspektifi kullanabilmemiz için perspektifin ne olduğunu bilmemiz gerekir. Perspektif, çevremizdeki varlıklar bizden uzaklaştıkça gözümüze küçük görünürler renkleri donuklaşır, grileşir ve gerçekte oldukları gibi algılanamazlar. Bu görünümler, çizgi ve renk ile ifade etmek istendiğinde bazı kurallar ve kavramlar vardır. Bu kuralları açıklayan bilim dalına perspektif denir. Perspektif ikiye ayrılır.
- Çizgi perspektifi: Nesnelerin biçimleriyle, çizgilerin bağlı olduğu kurallarla ilgilidir. Bizden uzaklaşan nesnelerin olduğundan küçük görünmesi, nesneyi sınırlandıran çizgilerin kaçar gibi bir etki yapması, çizgi perspektifi ile açıklanır.
- Renk perspektifi: Renklerle ilgilidir. Nesneler bizden uzaklaştıkça atmosferin etkisiyle daha silik ve donuk görünmektedir. Havanın yoğunluğu içindeki toz zerreleri, buharı, günün değişik saatleri, renklerin görünümünü etkiler. Renklerin ve biçimlerin net ve parlak algılamamıza izin vermez. Aynı şiddetteki iki renkten bize yakın olanı daha parlak ve net, uzak olanı daha donuk ve mat görünür. Uzaklaşan nesnelerin kenar çizgileri (konturları), açık-koyu etkileri de yumuşayarak netliğini yitirir.
Desende perspektif kullanılan motifin hacimsel nitelik kazanması için kullanılır. Ancak resimde algıladığımız etkiyi bire bir desende bulamayız. Bunun nedeni, desenin kumaşa basıldıktan sonra insanla beraber hareket ederek bakış noktasının sabit olmamasıdır. Desenin hacimsel nitelik kazanması için tonlamalı ve finezli tekniklerle çalışmakta fayda vardır.